MIMIK Filmcursus

MIMIK Filmcursus

Cinema Italiano

Vanaf 7 maart 2022 kun je een filmcursus volgen in MIMIK. Dit gebeurt onder leiding van Jan Salden, onder meer docent filmtheorie en -geschiedenis op de Academie van Beeldende Kunsten Maastricht, en filmrecensent. De filmcursus heeft dit jaar als thema Cinema Italiano.

Italië is een belangrijke speler op het gebied van film. Mensen als Federico Fellini zijn in elke lijst van belangrijkste regisseurs aller tijden terug te vinden. Daarnaast is Italië distributeur van een uiterst gevarieerd filmaanbod. Een land dat de cinema zó lang en duidelijk beïnvloed heeft, daar moet aandacht aan besteed worden.

Wat kun je verwachten?

  • Vijf bijeenkomsten op maandagen
  • Je kunt kiezen tussen kaarten voor middag (start 15.30) en avond (start 19.30)
  • De entreeprijs is inclusief een kopje koffie of thee tussen de inleiding en de film.

Films

Op deze pagina vind je de vijf films die in de cursus voorbijkomen. De aanvangstijd is de start van het programma:

  • Inleiding door Jan Salden (+/- 45 minuten)
  • Korte koffiepauze (15 à 20 minuten)
  • Filmvertoning, met direct aansluitend het nagesprek.

Totaalprijs: € 97,50 (per film € 19,50, incl. koffie/thee)
Totaalprijs voor Vrienden van MIMIK: € 87,50 (per film: € 17,50, incl. koffie/thee)

Koop per film je ticket

Je dient voor elke film afzonderlijk een ticket te kopen, er is geen mogelijkheid om het pakket in 1x te kopen. 

Op deze pagina vind je informatie over de films en de links naar ticketverkoop. 

De films

De films

Ladri di Biciclette - Vittorio de Sica

7 maart: Neorealisme

De Italiaanse film begon voortvarend, maar onder het fascistisch bewind stortte de Italiaanse film toch behoorlijk in. In de jaren 40 veranderde dit, toen er in Italie een nieuwe stroming opkwam: het neorealisme. De straat werd de locatie en de held was een arbeider, een rijstplanter of een plakaatplakker. Regisseur Vittorio De Sica toont in Ladri di biciclette de lotgevallen van de werkloze Antonio die een baantje kan krijgen – mits hij eigen vervoer heeft. Met zijn laatste geld koopt hij een fiets, die echter meteen gestolen wordt. Ladri di biciclette (Fietsendieven) sleepte in 1949 de Oscar voor beste buitenlandse productie in de wacht. 

Meer info

Ladri di Biciclette - Vittorio de Sica

Roma - Federico Fellini

14 maart: De grote drie (Fellini, Antonioni, Pasolini)

De jaren 60 vormden de grote bloeiperiode van de Italiaanse film. De drie grootste regisseurs waren zeer verschillend van elkaar, maar ze maakten zulke unieke films dat het niet uitmaakte dat je ze niet meteen kon plaatsen binnen een genre of stroming. Fellini’s monumentale en vaak absurde ode aan zijn geliefde Rome begint met Fellini als jonge jongen op het Italiaanse platteland. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog ziet hij de stad voor het eerst met eigen ogen. In een serie satirische en sprankelende scènes – en in ontmoetingen met tal van vreemde bewoners – portretteert de filmmaker de wervelende stad.

Roma is Fellini’s liefdesverklaring aan de Eeuwige Stad, maar dan wel vanuit een nagebouwde versie in studio 5 van Cinecittà, inclusief 500 meter snelweg. De mythe wil dat Fellini aan de film is begonnen zonder ook maar de schim van een scenario.

Meer info

Roma - Federico Fellini

A fistful of dollars - Sergio Leone

21 maart: De commerciële golf

Niet alleen arthousefilms of geëngageerde neorealistische films rolden in Italië uit de studio, er kwamen ook steeds meer genre-films aan bod. Er kwamen horrorfilms, keiharde giallio’s, maar ook zelfs het meest Amerikaanse genre van allemaal: de western. De spaghettiwestern was een feit.

A Fistful of Dollars is de eerste (en inmiddels klassieke) spaghettiwestern van Sergio Leone. De film betekende de grote doorbraak van Clint Eastwood als acteur. Later zouden Leone en Eastwood nog samenwerken in o.a. 'The good, the bad and the ugly'. 

Lees meer

A fistful of dollars - Sergio Leone

28 maart: La piĆ¹ bella serata della mia vita - Ettore Scola

28 maart: Bernardo Bertolucci & Ettore Scola

Onder de Italiaanse filmmakers was een groot aantal communistisch. Zo ook Bernardo Bertolucci en Ettore Scola. Beiden zouden de jaren 70 en 80 van de Italiaanse cinema bepalen. In La più bella serata della mia vita zie je Alfredo Rossi, een belastingontduikende Italiaanse zakenman. Hij rijdt naar Zwitserland om een klein kapitaal te storten bij zijn bank, maar hij is laat en staat voor een dichte deur. Dan ziet hij een mysterieuze, in het zwart geklede vrouw op een motorfiets. Hij begint haar te volgen totdat zijn auto het plotseling begeeft. Op zoek naar hulp, gaat hij naar een nabijgelegen kasteel waar hij wordt begroet door de eigenaar. 

Schuld, boete, Scola-esprit: in deze toneelbewerking jongleren Sordi en vier Franse acteerveteranen met messcherpe dialogen. Gebaseerd op Friedrich Dürrenmatts Die Panne (1956). 

Lees meer

28 maart: La più bella serata della mia vita - Ettore Scola

Lazzaro felice - Alice Rohrwacher

4 april: De huidige Italiaanse Cinema

In de laatste bijeenkomst wordt onderzocht waar de Italiaanse film nu staat. Is er sprake van een hoge mate van individualiteit of zijn er toch overkoepelende thema’s of vormkenmerken? 

Op de grens van magie en realisme, temidden van zonovergoten Italiaanse tabaksvelden, speelt het moderne sprookje Lazzaro felice zich af. Plattelandsjongen Lazzaro, geboren en getogen in het geïsoleerde dorpje Inviolata, is de goedheid zelve en staat altijd voor iedereen klaar. De mensen om hem heen bestempelen hem als ‘simpel van geest’ en maken hier gretig gebruik van. Zo ook de verwende jonge edelman Tancredi, die Lazzaro overtuigt om hem te helpen bij het in scène zetten van zijn eigen ontvoering. 

Lazarro felice, van regisseur Alice Rohrwacher (Le Meraviglie), werd geproduceerd door Martin Scorsese. De film won onder meer de prijs voor het Beste Scenario in Cannes.

Meer info

Lazzaro felice - Alice Rohrwacher