Pasolini's sublieme blik op alledaags Romeins leven, met Anna Magnani in de hoofdrol. Als de prostituee Mamma Roma is Magnani voor Pasolini het baken van zijn stad, dat ondanks alle onheil overeind blijft.
Met inleiding door Sara Hoogveld.
Mamma Roma van Pier Paolo Pasolini (1962) geeft een goed beeld van de sociale woningbouw in het moderne Italië van de jaren '60. Anna Magnani speelt een geweldige rol als prostituee die het verleden achter zich wil laten. Ze heeft een nieuw huis in een nieuw gebouwde Romeinse buitenwijk en wil daar haar zoon opvoeden die ze op het platteland had ondergebracht. Helaas wil de zoon nergens voor deugen en de vraag is of een nieuw leven als marktkoopvrouw wel meer geluk brengt...
Pasolini geeft met deze film zijn visie op sociale mobiliteit in een Italië dat wel heel snel moderniseerde. Met de architectuur in de nieuwe buitenwijken is niet zoveel mis maar het openbaar vervoer laat nog op zich wachten. Met in de verte de Sint Pieter en op de voorgrond een romeins aquaduct, toont de film het oude Rome maar tegelijkertijd ook een onzekere toekomst.
Sara Hoogveld vertelt voorafgaand aan de film over de betekenis van modernistische architectuur in de cinematografie. Sara studeerde Romaanse Talen en Culturen. Ze geeft lezingen over Italiaanse, Franse en Spaanse filmklassiekers voor Bioscopen Leiden en in verschillende steden voor Comitato Dante Alighieri. In Delft organiseerde ze een festival over modernisme in film en architectuur.