7247

Theater

Theater Rotterdam | Zarah Bracht

Being wrong and how to admit it

Koop tickets
7242

Theater

Theater Rotterdam | Zarah Bracht

Being wrong and how to admit it

Koop tickets
7244

Theater

Theater Rotterdam | Zarah Bracht

Being wrong and how to admit it

Koop tickets
7243

Theater

Theater Rotterdam | Zarah Bracht

Being wrong and how to admit it

Koop tickets

Het spijt me. I regret. Ich bedauere. Je suis profondément désolé. Zo zelden en moeilijk rollen die woorden uit de monden van politici en bedrijfsleiders.

“THIS IS ALL WRONG” – Greta Thunberg 

Het spijt me. I regret. Ich bedauere. Je suis profondément désolé. Zo zelden en moeilijk rollen die woorden uit de monden van politici en bedrijfsleiders. Hunkerend naar een écht excuus - eentje waarbij zowel de politicus als het hele land een traantje of twee moet laten - onderzoekt Zarah Bracht in Being wrong and how to admit it het fenomeen ‘fouten bekennen’. Geïnspireerd door Yanis Varoufakis’ politieke memoires Adults in the room en de daarin beschreven onmacht van Europese toppolitici om fouten toe te geven, creëert ze een politieke figuur, gespeeld door Kirsten Mulder, die zich in kronkels en bochten wringt om een verontschuldiging uit haar lijf te wurgen voor gemaakte fouten en geleden leed. Mea Culpa. 

Via een serie scenische beelden wordt de toeschouwer de beklemmende binnenwereld van deze politica ingeloodst. Begeleid, en soms ook tegengewerkt, door de sound en ritmes van twee drummers live op scène, vecht ze in die wereld met haar eigen demonen: systeemdenken, machtsfantasieën, ontmenselijkende abstracties, de ondankbaarheid van de burger en verdedigingsreflexen. Kan ze onder de formuleringen en maskers, nodig voor het politieke spel, ergens nog de oprechtheid terugvinden om ‘sorry’ te zeggen? 

Theatermaker Zarah Bracht 
Zarah Bracht (Hamburg, 1990) komt in haar jeugd uitsluitend in aanraking met repertoire-toneel. In Hamburg en Berlijn assisteert Zarah bij verschillende producties van grote stadstheaters (Thalia Theater en Deutsches Theater Berlin) voordat ze begint aan de regieopleiding te Amsterdam, waar ze in 2016 afstudeert. Ze ontwikkelt een theatertaal die gebaseerd is op beeld en beweging en gebruikt tekst eerder als toevoeging dan als uitgangspunt. Na Wholesale Destruction is Being wrong and how to admit it Zarah’s tweede voorstelling bij Productiehuis Theater Rotterdam. 

Rekto:verso interviewde afgelopen voorjaar Walter Bart (Wunderbaum) en Zarah Bracht over hun voorstellingen die allebei de vloeibare grens tussen persoonlijke en politieke inkeer belichten. Bart speelde met Wunderbaum Ik heb spijt, Bracht zag in maart haar première uitgesteld van Being wrong and how to admit it. Puur toeval, die parallel? ‘Nee, we leven in een meer schuldbewuste tijd.’ 

Beeldend muziektheater, genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2021 (prijs ter stimulering van jong theatertalent tot 35 jaar.)
De jury: “Met de monoloog maakte Zarah Bracht een voorstelling die de actualiteit inhaalde."

Er staat na afloop een drankje voor je klaar.

tekstie en regie Zarah Bracht 
spel Kirsten Mulder
compositie en drums Ata Güner
drums Nina de Jong
Scenografie Rosemarie Allaert
kostuum Erik Bosman en Karin van der Leeuw, Kostuumatelier Theater Rotterdam
lichtontwerp en lichtobjecten Hendrik Walther
regie-assistent Sofie Kramer 
begeleiding tekst Joachim Robbrecht 
techniek Marcel Brand, Lidewij Eggels 
productie Nynke Joustra
foto Bart Grietens
Interview met Zarah Bracht in de Volkskrant. 

"Ineens is de worstelende toneelpoliticus van Zarah Bracht hoogst actueel."

De Telegraaf

"Om het conflict tussen ratio en gevoel zichtbaar te maken, kronkelt en beweegt Kirsten Mulder, die de politica met veel vuur speelt, over de vloer."