10660

Theater

Via Rudolphi Producties

Zus van mijn Zus

Koop tickets
10661

Theater

Via Rudolphi Producties

Zus van mijn Zus

Koop tickets
10662

Theater

Via Rudolphi Producties

Zus van mijn Zus

Koop tickets
10663

Theater

Via Rudolphi Producties

Zus van mijn Zus

Koop tickets

“Geen tranen! Bewaar die maar voor later.”
“Voor wanneer dan?”
“Weet ik veel. Je bent nog maar een kind. Je gaat toch niet nú al heel je verdriet ophuilen.”
 

Twee zussen komen bij elkaar om te bespreken of ze de grafrechten van hun vijftig jaar geleden overleden zusje zullen verlengen.

Ontelbare herinneringen, gedachten en emoties passeren al snel de revue. Zo ontstaat een portret van twee zussen die ooit drie zussen waren. Heden en verleden gaan naadloos in elkaar over, met de dood als onlosmakelijk deel van het leven. Intiem en niets ontziend. Een levenslustige voorstelling over dood, familie en liefde.

Met Zus van mijn zus gaat een lang gekoesterde wens van actrices Ariane Schluter en Marisa van Eyle in vervulling: voor het eerst staan zij samen op het toneel.
 

Ariane Schluter speelde na haar studie aan de Toneelacademie Maastricht bij verschillende gezelschappen, waaronder lange tijd bij Het Nationale Theater. Voor haar rollen in  Strange Interlude (2003) en Eden (2004) ontving zij de Theo d'Or toneelprijs en in 2010 ontving zij de Theo Mann-Bouwmeesterring. Naast het toneel is Ariane ook te zien in vele films en series. In 1994 won ze een twee Gouden Kalveren voor 06 en Een goed leven. En in 2017 kreeg ze de MIFF award voor haar rol in Lucia de B.

Marisa van Eyle studeerde aan de Toneelschool Maastricht en werkte vervolgens mee aan verschillende theaterproducties. Ze maakte deel uit van theatergezelschap De Trust en speelt bij Het Toneel Speelt. Zo speelde ze in het vierluik De geschiedenis van de familie Avenier van Maria Goos. In 1994 won ze de Colombina. Naast het toneel is ze ook te zien in vele films en series, waaronder de films Abeltje, Zwartboek en Alles is liefde. In 2001 won ze een Gouden Kalf.

Peer Wittenbols schrijft toneelteksten, scenario’s, liedteksten, verhalen en gedichten. Hij studeerde aan de Toneelacademie Maastricht de richting docent/regisseur. Tot eind 2008 was hij als huisschrijver verbonden aan Toneelgroep Oostpool. Hij schreef onder meer voor Het Zuidelijk Toneel, De Toneelmakerij en de Rotterdam Connectie. Zijn werk wordt ook in het buitenland gespeeld. Met zijn teksten won hij de Van der Vlies prijs (1979), de Kaas & Kappes toneelschrijfprijs (2004 en 2005) en in 2013 won hij de Annie M.G. Schmidtprijs. In het najaar van 2021 was de marathonvoorstelling Trojan Wars voor HNTJong te zien.

Belle van Heerikhuizen is regisseur met een grote liefde voor taal en muziek. In 2016 studeerde ze af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Met haar afstudeervoorstelling Een lolita won ze de Ton Lutz Award. In 2019 ontving ze een Zilveren Krekel voor het zelfdodingsdrama Sweet Sixteen. Ze behandelt in haar werk donkere thema’s, die ze op een lichte, menselijke en invoelbare manier benadert. Eerder regisseerde zij stukken bij HNTjong, Theater Rotterdam, Stip theaterproducties, De Toneelmakerij en Orkater.

Via Rudolphi Producties produceert nieuwe producties van uiteenlopende, zelfstandige theatermakers, van alle generaties. Van net afgestuurde toptalenten tot door de wol geverfde professionals die de hele wereld hebben gezien. En dan het liefst samen in een productie. Makers met een missie: ze vertellen eigen verhalen die nog niet genoeg verteld worden en pogen daarop een nieuwe licht te laten schijnen. Onze voorstellingen zijn herkenbaar, aansprekend, prikkelend, emanciperend, confronterend, soms ongemakkelijk, quasi realistisch, met een beetje tragiek en veel humor.

 

Er staat na afloop een drankje voor je klaar.

Heb je een podiumpas? Klik hier om te reserveren (vanaf 30 dagen voorafgaand aan de voorstelling).

 
Spel Ariane Schluter en Marisa van Eyle
tekst Peer Wittenbols
regie Belle van Heerikhuizen
kostuums Bernadette Corstens
scenografie Ruben Wijnstok
beeld Emil Pabon
Het Parool

“ijzersterk spel, melancholische muziek en beeldende teksten zorgen voor rillingen én tranen”

Theaterkrant

“Iedereen, (dode) zus of geen zus, zal zich herkennen in dit liefdevolle portret van een familie, voor wie de dood een onlosmakelijk deel van het leven is geworden.”

RiRi Toneelrecensies

“meesterlijk geschreven beeldende toneeltekst van Peer Wittenbols”